Społeczną odpowiedzialność biznesu (z ang. Corporate Social Responsibility, CSR) można określić jako odpowiedzialność przedsiębiorstw za ich wpływ na ludzi, społeczeństwo, środowisko naturalne, uwarunkowania rynkowe.
Definicja CSR zawarta została w Normie PN-ISO 26 000 i wyrażona jako „odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań na społeczeństwo i środowisko zapewniana przez przejrzyste i etyczne postępowanie które:
- przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, w tym dobrobytu i zdrowia społeczeństwa;
- uwzględnia oczekiwania interesariuszy;
- jest zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami postępowania;
- jest zintegrowane z działaniami organizacji i praktykowane w jej relacjach."
Bardzo ważnym pojęciem, mającym znaczenie przy planowaniu i realizacji działań z zakresu CSR jest pojęcie interesariuszy, czyli „osób, społeczności, instytucji, organizacji, urzędów, które mogą wpływać na przedsiębiorstwo lub pozostają pod wpływem jego działalności” (za https://pl.wikipedia.org/wiki/Interesariusz). Działania społecznie odpowiedzialne opierają się na zdefiniowaniu grup, do których są skierowane, rozpoznaniu ich potrzeb i oczekiwań. Prawidłowa identyfikacja interesariuszy i nawiązanie relacji z nimi przyczynia się do skutecznej realizacji celów postawionych w strategii społecznej odpowiedzialności.
Aktualnie Izba Przemysłowo-Handlowa w Krakowie współpracuje z dwoma grupami interesariuszy:
- promujemy działania społecznie odpowiedzialne naszych firm członkowskich (biznes) i integrujemy środowisko biznesu wokół tej tematyki, aktywnie włączamy się w organizowane wydarzenia – informacje na ten temat można znaleźć w zakładce „Społeczna odpowiedzialność firm członkowskich”
- wspieramy organizacje pozarządowe:
-Bank Żywności w Krakowie www.krakow.bankizywnosci.pl
-Fundacja Wspólnota Nadziei www.farma.org.pl
-Fundacja Dzieciom „Zdążyć z pomocą” www.dzieciom.pl
Zapraszamy do współpracy!
Dane do kontaktu:
Małgorzata Rak
tel.: 12 428 92 57
Roman Cupryś
tel.: 12 428 92 59
Anna Karolak
tel.: 12 428 92 62
IPH w Krakowie, w imieniu zrzeszonych w niej przedsiębiorców oraz zatrudnionych pracowników, wzięła udział w II edycji akcji „Hoover Table”.